زيارت امام حسين(ع) از راه دور

 پاداش زيارت امام حسين(عليه السلام) از راه دور:

همان گونه كه از زيارات گذشته به دست آمد زيارت امام حسين(عليه السلام) از راه دور نيز فضيلت بسيار دارد (چنان كه زيارت هر معصوم ديگرى نيز اين گونه است) و روايات بسيارى در اين رابطه وارد شده كه ما در اين جا به ذكر چند روايت اكتفا مى كنيم:

1ـ آنچه به عنوان روايت علقمه گذشت شاهد خوبى است، زيرا در صدر اين روايت وقتى امام باقر(عليه السلام)پاداش زيارت عاشورا در حرم آن حضرت را با آن عظمت بيان مى كند. علقمه مى پرسد: فدايت شوم براى كسى كه در شهرهاى دور از كربلا باشد و در چنين روزى (روز عاشورا) رفتن به سوى قبر آن حضرت برايش ممكن نباشد و بخواهد در اين روز از دور زيارتش كند چه ثوابى دارد؟ حضرت در جواب، پس از بيان آدابى كه خواهد آمد، فرمود: من ضمانت الهى مى كنم كسى كه امام حسين(عليه السلام) را در اين روز (با رعايت آدابى كه خواهد آمد) زيارت كند تمام آن ثواب ها برايش نوشته شود.(1)

2ـ ابن ابى عمير از امام صادق(عليه السلام) نقل مى كند كه: «هرگاه، راه بعضى از شما دور و از خانه اش تا قبور ما مسافت بسيار باشد، در فضاى باز قرار گيرد و دو ركعت نماز بخواند و با اشاره به سوى قبور ما سلام كند كه تحقيقاً به ما مى رسد».(2)

3ـ از روايت سُدير (يكى از ياران امام صادق(عليه السلام)) به خوبى استفاده مى شود كه زيارت آن حضرت از دور نيز فضيلت بسيار دارد، به اين صورت كه در فضاى باز قرار گيرد و به راست و چپ نظر بيفكند، سپس سر خود را به سوى آسمان بلند كند و به جانب قبر امام حسين(عليه السلام) توجّه نمايد و بگويد: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ» كه در مقابل آن براى او ثواب بسيار نوشته مى شود».(3)

4ـ در مقدمه زيارت اوّل از زيارات مطلقه امام حسين(عليه السلام) گذشت كه وقتى راوى از امام صادق(عليه السلام)مى پرسد: فدايت شوم بسيار مى شود كه يادى از امام حسين(عليه السلام) مى كنم در آن هنگام چه بگويم؟ فرمود: سه مرتبه بگو «صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللهِ» كه سلام به آن حضرت از دور و نزديك به او مى رسد.(4)

آداب زيارت امام حسين(عليه السلام) از راه دور:

از روايات فوق و نيز از آنچه در فصل زيارت امام حسين(عليه السلام) در روز عاشورا گذشت به دست مى آيد، كه براى زيارت آن حضرت و عرض ادب به آستان مقدّسش از راه دور، آدابى وارد شده كه در ذيل به آن اشاره مى شود:

آداب روز عاشورا:

1ـ در روايتى كه از علقمه گذشت آمده است: عرض كردم: فدايت شوم كسى كه در شهرى دور از كربلا زندگى مى كند و امكان حضور در نزد قبر آن حضرت در چنين روزى (روز عاشورا) برايش وجود ندارد، چه ثوابى خواهد بود؟ فرمود: اگر چنين است به فضاى باز برود و به سوى آن حضرت اشاره كند و بر قاتلين حضرتش نفرين فرستد و سپس دو ركعت نماز بجا آورد و زمانى را كه براى اين عمل انتخاب مى كند اوايل روز، پيش از ظهر باشد، آنگاه براى امام حسين(عليه السلام) سوگوارى كند و بر او بگريد و اهل خانه را نيز به عزادارى دعوت كند، و مجلس مصيبت و عزا برپا كند و وقتى (شيعيان آن حضرت) به هم مى رسند تسليت بگويند، اگر چنين كنند من ضمانت الهى مى كنم كه تمام آن ثواب ها (ثواب هايى كه در صدر اين روايت براى زيارت امام حسين(عليه السلام) در روز عاشورا از نزديك بيان شده) براى او نوشته شود.

علقمه مى گويد: عرض كردم چگونه وقتى به هم مى رسند به يكديگر تسليت گويند؟ فرمود: مى گويند: «عَظَّمَ اللهُ اُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلام، وَجَعَلَنا وَاِيّاكُمْ مِنَ الطّالِبينَ بِثارِهِ، مَعَ وَلِيِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ آلِ مُحَمَّد عَلَيْهِمُ السَّلامُ» يعنى خداوند اجر ما را در مصيبت امام حسين(عليه السلام)فراوان دهد و ما وشما را توفيق جبران خون حضرتش به همراه وليّش امام مهدى(عليه السلام) كه از آل محمّد(عليهم السلام)است،عطا فرمايد.

2ـ در ادامه اين حديث آمده است: اگر بتوانى در اين روز كسب و كار را تعطيل كنى بهتر است; زيرا كه روز نحسى است كه كسب مؤمن در آن روز به نتيجه نمى رسد و اگر به نتيجه برسد، خير و بركت در آن نخواهد بود، و نيز در چنين روزى، كسى از شما چيزى را براى خانه اش ذخيره نكند كه اگر چنين كند براى اهلش مبارك نخواهد بود.(5)

و در بعضى از روايات استحباب غسل كردن براى زيارت روز عاشورا نيز آمده است(6)، و در ساير ايّام نيز همين اعمال را به قصد رجا به هنگام زيارت مى توان بجا آورد.

كيفيّت زيارت امام حسين(عليه السلام) از راه دور:

از مجموع روايات، زيارت آن حضرت از راه دور به يكى از عبارات زير استفاده مى شود:

1ـ سه بار بگويد: «صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللهِ».

2ـ بگويد: «السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ».(7)

3ـ در روايت حنّان بن سُدير چنين آمده است:

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ وَ ابْنَ مَوْلاىَ، وَ سَيِّدى وَابْنَ سَيِّدى، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ اَلشَّهيدُ بْنُ الشَّهيدِ، والقَتيلُ بْنُ الْقَتيلِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ، أَنَا زائِرُكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ بِقَلْبى وَ لِسانى وَجَوارِحى، وَ إِنْ لَمْ اَزُرْكَ بِنَفْسى مُشاهَدَةً لِقُبَّتِكَ، فَعَلَيْكَ السَّلامُ يا وارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ، وَ وارِثَ نُوح نَبِيِّ اللهِ، وَ وارِثَ إِبْراهيمَ خَليلِ اللهِ، وَ وارِثَ موسى كَليمِ اللهِ، وَوارِثَ عيسى رُوحِ اللهِ، وَ وارِثَ مُحَمَّدحَبيبِ اللهِ وَنَبِيِّهِ وَرَسُولِهِ، وَ وارِثَ عَلِيٍّ أَميرِ الْمُؤْمِنينَ وَصِىِّ رَسُولِ اللهِ وَ خَليفَتِهِ، وَ وارِثَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ وَصِىِّ أَميرِ الْمُؤْمِنينَ، لَعَنَ اللهُ قاتِليكَ، وَجَدَّدَ عَلَيْهِمُ الْعَذابُ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة، أَنَا يا سَيِّدى مُتَقَرِّبٌ إلَى اللهِ جَلَّ وَ عَزَّ، وَ إِلى جَدِّكِ رَسُولِ اللهِ، وَ إلى أَبيكَ أَميرِالْمُؤْمِنينَ، وَإلى أَخيكَ الْحَسَنِ، وَإلَيْكَ يا مَوْلاىَ، فَعَلَيْكَ السَّلامُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ بِزِيارَتى لَكَ بِقَلْبى وَ لِساني وَ جَميعِ جَوارِحي،  فَكُنْ يا سَيِّدي شَفيعى لِقَبُولِ ذلِكَ مِنِّي، وَ أَنَا بِالْبَراءَةِ مِنْ أَعْدائِكَ وَاللَّعْنَةِ لَهُمْ وَعَلَيْهِمْ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ وَإِلَيْكُمْ أَجْمَعينَ، فَعَلَيْكَ صَلَواتُ اللهِ وَ رِضْوانُهُ وَ رَحْمَتُهُ.

سپس به قبر على بن الحسين(عليهما السلام) (على اكبر) توجّه مى كنى و بر او سلام مى گويى، و در پايان آنچه دوست دارى از امور دنيا و آخرتت را، از خدا طلب مى كنى، آنگاه چهار ركعت نماز مى خوانى. سپس رو به قبله، به سوى قبر امام حسين(عليه السلام) و ساير شهدا متوجّه مى شوى و به قصد وداع مى گويى:

أَنَا مُوَدِّعُكَ يا مَوْلاىَ وَابْنَ مَوْلاىَ، وَ يا سَيِّدى وَابْنَ سَيِّدى، و مُوَدِّعُكَ يا سَيِّدى وَابْنَ سَيِّدى يا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَيْنِ، وَ مُوَدِّعُكُمْ يا ساداتي يا مَعاشِرَ الشُّهَداءِ، فَعَلَيْكُمْ سَلامُ اللهِ وَ رَحْمَتُهُ وَ رِضْوانُهُ وَ بَرَكاتُهُ.(8)

1. كامل الزيارات، باب 71، صفحه 175، حديث 8.

2. همان مدرك، باب 96، صفحه 286، حديث 1.

3. همان مدرك، صفحه 287، حديث 2.

4. كافى، جلد 4، صفحه 575، حديث 2.

5. كامل الزيارات، باب 71، صفحه 175، حديث 8 و بحارالانوار، جلد 98، صفحه 290، حديث 1.

6. بحارالانوار، جلد 78، صفحه 17، حديث 24 .

7. كامل الزيارات، باب 96، صفحه 287، حديث 2.

8. كامل الزيارات، باب 96، صفحه 288، حديث 7.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, | 16:5 | نویسنده : بحرینی |