نصیحت حضرت آقا به بزرگان/ آفتهای زندگی سیاسی بزرگان

 در دیدار روز نوزدهم اسفند حضرت امام خامنه ای در جمع خبرگان امت علاوه بر پیامی که حضرت آقا خطاب به گویندگان و نویسندگان، وبلاگ نویسان و مطبوعات دادند، پیام مهمی نیز در قالب یک نصیحت خطاب به بزرگان فرمودند، نصیحتی که علی رغم اینکه در چند جمله کوتاه بیان گردید ولی حامل معانی و مضامین بسیار مهمی است. و آفتهایی که بزرگان در زندگی سیاسی خویش به  آن گرفتار می گردند به صورت بسیار ساده بیان شدند.

حق این است که بزرگان ما باید در این زمینه هوشیار باشند و با به کار بستن و الگو قرار دادن فرمایشات رهبری اسباب اشتباه یا خطای سیاسی را از خود دور نمایند.

من به بزرگان هم نصیحتى بکنم. پیرها هم محتاج نصیحتند؛ آنها هم باید توجه کنند. مواضع درست گرفتن، حرف درست زدن، تحت تأثیر خبرهاى دروغ قرار نگرفتن، این هم وظیفه است. هزاران نفر در نظام اسلامى دارند محض رضاى خدا زحمت میکشند و تلاش میکنند و شب و روز خودشان را میکُشند، براى اینکه طبق حرکت اسلامى یک کارى انجام بگیرد، نظام اداره شود، وظائفِ بسیار سنگین انجام بگیرد؛ اما انسان یک خبر دروغى را بشنود، بنا کند همه‌ى اینها را زیر سؤال بردن مسئولین دولتى را، دیگران را، دیگران را این هم مصلحت نیست، این هم خلاف است. هم جوانها باید مراقبت کنند، هم پیرها باید مراقبت کنند. ما، هم در جوانى‌مان احتیاج به نصیحت داریم، هم حالا که پیر شدیم، احتیاج به نصیحت داریم.

برداشت من از فرمایشات حضرت آقا این است که آقا تأکید دارند بر روی اینکه نباید بزرگان خود را بی نیاز از نصیحت دانسته و به نصیحتهای خیرخواهانه بی توجهی نمایند، که بی شک این خود یکی از آفاتی خواهد بود که زندگی سیاسی و حتی غیر سیاسی بزرگان می تواند به آن گرفتار شود.

دومین موضوعی که حضرت آقا مطرح می کنند موضع گرفتن و درست موضع گرفتن است. بزرگان باید دقت داشته باشند که موضع گیریهایشان بسیار با اهمیت و حتی ممکن است تأثیرگذار باشد. لذا باید در نهایت دقت موضعی بگیرند که موضع اسلام و جمهوری اسلامی را تقویت نماید. شاید بتوان یکی از آفاتی که برخی از بزرگان ما در سال گذشته در جریان فتنه گرفتار آن شدند را مربوط به همین عدم موضع گیری یا موضع گیریهای نادرست بدانیم. خوب است بزرگان دقت داشته باشند که در نصیحت امام خامنه ای به ایشان موضع گیری درست، نقشی کلیدی داشت.

مورد دیگری که آقا به آن اشاره می کنند حرف درست زدن است. بعد از اینکه یک نخبه سیاسی، یکی از بزرگان سیاسی، یک موضع درستی می گیرد، همین موضع را با بیان خوب و درست و با احساس مسئولیت نسبت به حفظ نظام می آید و بیان می کند. این خیلی مهم است که بزرگان از درست حرف زدن غفلت نکنند. و بزرگان باید هوشیار باشند که خدای نکرده حرف زدن بزرگان به گونه ای نباشد که جوامع تأثیر آنان را دچار آشفتگی و مشکلات نماید.

یکی دیگر از آفاتی که حضرت آقا به آن اشاره فرمودند این است که بزرگان تحت تأثیر خبر دروغ قرار بگیرند، اخباری که بدون تحقیق و احتمالا از افرادی نادرست منتشر می گردد و سبب می گردد که فرد موضع گیری های اشتباه داشته باشد. این خیلی مهم است که افراد و علی الخصوص نخبگان و بزرگان سیاسی نسبت به اخباری که به آنها می رسد هوشیار و دقیق باشند و اجازه ندهند که تحت تأثیر خبرهای دروغ قرار بگیرند.

زیر سوال بردن زحمتهایی که کشیده می شود، فقط به صرف شنیدن یک سری اخبار ناصحیح نیز از دیگر آفاتی است که در بیان مقام معظم رهبری به آن اشاره گردید. این خیلی بد است که برخی از بزرگان به محض اینکه از یک مسئله اشتباه اطلاع می یابند و حتی قبل از یقین به صحت آن، همه آن زحماتی که کشیده شده را زیر سوال می برند و برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حتی افرادی که احیانا تحت تهمت قرار گرفته اند هزینه بوجود می آورند.

حضرت آقا هرچند خیلی سربسته و به صورت کلی اشارتی نصحیت گونه به بزرگان، علما، نخبگان سیاسی که دارای محیط تأثیر هستند داشتند، ولی  انتظار این است که بزرگان سیاسی با داشتن بصیرت و درس گیری از فرمایشات ایشان امکان تقویت هرچه بیشتر نظام مقدس جمهوری اسلامی را به وجود آورند



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 23 فروردين 1392برچسب:, | 15:11 | نویسنده : بحرینی |